Четвер, 10.07.2025, 02:31
Вітаю Вас Гість | RSS

Методичний кабінет відділу освіти Радомишльської РДА

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » 2015 » Березень » 18 » Про шляхи формування дидактичної компетентності вчителів початкових класів
17:33
Про шляхи формування дидактичної компетентності вчителів початкових класів

Бовсунівська Г.Г., Трохименко Т.О., методисти центру

методичного забезпечення загальної середньої,

дошкільної та позашкільної освіти Житомирського ОІППО

 

Про шляхи формування дидактичної компетентності вчителів початкових класів

 

В процесі вдосконалення професійної майстерності  вчителів початкових класів  області формується дидактична компетентність, яка слугує базою для оволодіння методичною компетентністю.

 Формуючи дидактичну компетентність  в роботі методичних об’єднань, семінарських заняттях,  творчих групах, засіданнях круглих столів, курсового підвищення кваліфікації, самоосвітньої діяльності та інших формах методичної роботи, вчителі початкових класів ураховують:

  • пріоритетне завдання кожної освітньої галузі – розвиток особистості  дитини з урахуванням специфіки предметів;
  • впорядкованість і точне використання  базових понять компетентнісного підходу, зокрема: компетентність, ключова компетентність, система компетентностей;
  • зміни у змісті і структурі представлення навчальних досягнень учнів;
  • врахування у змісті початкової освіти іншого статусу таких предметів як інформатика, іноземна мова, а також збільшення годин на вивчення природознавства;
  • реалізація принципу наступності між дошкільною і початковою освітою.

Аналіз вивчення впровадження нового Державного стандарту загальної початкової освіти, виконання навчальних програм, завдань змістових ліній освітніх галузей, участь у Всеукраїнській акції «Дай руку, першокласнику», акції  «Нові стандарти – нова школа» засвідчує, що шляхи формування дидактичної компетентності  в ЗНЗ області пролягають через змістовий, процесуальний, мотиваційний компоненти, які слід враховувати при плануванні методичної роботи.

Змістовий компонент забезпечується вивченням теоретичних основ процесу навчання, організації навчального процесу в сучасній початковій школі, актуальних проблем дидактики початкової школи.

Як свідчать курсові роботи вчителів 1-4 класів, групова проектна діяльність, презентації досвіду роботи, зміст практичної діяльності класоводів збагачено такими інноваційними підходами:

  • особистісно зорієнтоване навчання (Ш. Амонашвілі);
  • розвивальне навчання (О. Дусавицький, Л. Занков, Г. Костюк);
  • співробітництво, мотивація навчально-пізнавальної діяльності

(О. Савченко);

  • інтеграція, диференціація (С.П. Логачевська).

Змістовим підґрунтям організації навчально-виховного процесу в початковій школі є актуальні питання дидактики:

  • розвивальний компонент уроку (О.Я. Савченко);
  • основні компоненти розвивального навчання;
  • формування загальнонавчальних умінь і навичок, розвиток творчих здібностей;
  • уміння вчитися як ключова компетентність початкової загальної освіти.

Саме таким проблемам приділяється значна увага в системі організації та проведення методичної роботи в Новоград-Волинському райметодкабінеті (завідуюча РМК – Сікора О.П., методист – Лопатюк В.Г.). Процесуальна складова засідань методичних об’єднань в цьому районі багатоаспектна: аналіз відвіданих уроків, конспектів і фрагментів уроків, програм, підручників, формування мети уроку, складання алгоритмів, робота з перфокартами і сигнальними картками, аналіз педагогічних ситуацій. Все це сприяє формуванню у вчителів предметних (дидактичних) і міжпредметних (загальнонавчальних) умінь і навичок.

Мотиваційний компонент дидактичної компетентності передбачає сформований інтерес до організації навчального процесу в початковій школі, усвідомлення його значущості, позитивну мотивацію.

Таким чином, дидактична компетентність вчителя початкової школи – це особистісне утворення; складова його професійної компетентності, яка формується у процесі дидактичної підготовки; охоплюється змістовим, процесуальним, мотиваційним компонентами, що забезпечує здатність організувати навчальний процес у школі першого ступеня на різних рівнях – змісту початкової освіти, форм, методів і засобів навчання; його результативності [ 2, с. 16].

Прикладом сформованої дидактичної компетентності слугує робота вчителів початкових класів області: Лук’янчук Т.Є., Вітюк О.А. – Романівський район, Громнадзька Н.Є., Олексійчук С.В. – Новоград-Волинський район, Романюк З.І. – Баранівський район, Болеста Л.В., Савельєва Т.М. – Житомирський район, Бовсунівська О.М. – Коростенський район.

Значне місце у розв’язанні проблем шкільної освіти відводиться шкільній бібліотеці. Бібліотечні уроки, конференції, виставки, проведення різноманітних  акцій, формування читацького інтересу в  молодших школярів – все це характерно для роботи бібліотеки колегіуму м. Новоград-Волинського (бібліотекар Теленик Н.В.). Саме у цій школі цілеспрямовано створюється педагогічно доцільне навчальне і виховне середовище для учнів початкових класів. За підсумками обласного огляду фотоматеріалів щодо організації навчального середовища для учнів 1-х класів переможцями визнано Новоград-Волинський колегіум та Коростенська ЗОШ № 2.

В новому навчальному році вчителям початкових класів слід чіткіше усвідомити дидактичні ознаки системи уроків:

1) цілеспрямованість на виконання вимог до навчальних досягнень учнів із даної теми;

2) наступність між уроками;

3) відповідність структури й змісту уроку логіці засвоєння навчального матеріалу;

4) неперервність впливу на знання, уміння й навички, що формуються;

5) упорядкованість використання в межах системи уроків вправ різної мети, технічних засобів навчання, засобів мотиваційного й розвивального стимулювання учнів [ 5 ].

Необхідно аналізувати цілі та зміст вивчення кожної нової теми. Це допомагає виявити, на якому рівні учні мають засвоїти матеріал.

Навчальними цілями системи уроків повинні бути державні вимоги до навчальних досягнень. А саме: учень знає (уявлення, поняття, факти), розуміє, уміє застосовувати, виявляє ставлення, оцінює.

Не слід забувати, що цілеспрямоване виховання школярів триває багато років. Тому треба ставити конкретні виховні завдання і намагатися розв’язати їх саме на цьому уроці. Правильними є формулювання: пробуджувати почуття…, зміцнювати бажання..., викликати бажання наслідувати..., виховувати вдячність..., закріплювати прагнення…, заохочувати до праці..., розвивати позитивне ставлення до навчання… тощо.

У системі розвивальних цілей необхідно передбачати конкретні завдання: аналізувати навчальний матеріал, порівнювати, установлювати головне, визначати причиново-наслідкові зв’язки, узагальнювати, доводити, діяти за аналогією.

Доцільно час від часу визначати на деяких уроках як розвивальну мету формування в учнів уміння запам’ятовувати, організовувати своє  робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його.

Важливо підпорядковувати досягненню мети і завдань зміст, структуру уроку, обрані методи і прийоми, забезпечувати пізнавальну активність кожного учня.

Вивчення навчальних предметів у 1-4 класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2014-2015 навчальному році здійснюватиметься за підручниками та навчальними посібниками, зазначеними у основному та додатковому переліках навчальної літератури, рекомендованої для використання в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2014-2015 навчальному році, які розміщені на офіційних веб-сайтах Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua та інституту інноваційних технологій і змісту освіти www.iitzo.gov.ua

Переглядів: 1458 | Додав: Педагог | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Березень 2015  »
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Архів записів

Copyright MyCorp © 2025
Конструктор сайтів - uCoz